Apr 16, 2014

Resign 24 hours

As salam.. 

Hari ni hari ke-23 aku bergelar suri rumah tangga sepenuh masa! Yes! 24 hours stay at home. Boring yet happy!

Masak, kemas rumah, basuh sidai lipat baju bla bla bla.. Penat juga tapi fikir balik ini yg aku pilih. I got no other choice! But I'm happy now! Alhamdulillah. 

Aku tekad. Ini yg aku pilih.

Aku tekad untuk resign dr position as a Relationship Manager disebuah institusi kewangan no 1 negara.

Why?

Sebab hati aku kosong. Jiwa aku sakit. Aku tak happy and even nak pegi kerja pagi2 pun nak nangis. Parah dah tu. Pergi kerja sebab terpaksa! Orang cakap kalau kerja tak ikhlas kurang berkat gaji yang kita dapat. Nauzubillah.

Bila cakap pasal resign, 3 benda ni yg aku fikir yg kadang2 nak resign pun dah jadi 50-50. Huh! 

1) Cash 
2) Commitment (loan)
3) Cost of living

Memang kalau fikir duit, . . . Speechless. Lepas ni tak boleh shopping suka hati mcm dulu pantang nampak barang cantik terus beli tak fikir panjang dah. Beli baju and kasut setiap bulan pakai belum tentu lagi. No problem. Hello I got money ok. Tapi even boleh shopping all the time the point is I'm not happy! Then I should resign. Ini yg buat aku tekad. 

Lepas kerja and dah stabil of coz korang akan beli kereta. Aku pun.  Puffftt.. Dah la full loan 10 years plak. O/s pun more than half lagi. Fikir siapa nak bayar keta aku nanti. Husband pun ada kereta dia sendiri nak kena bayar bulan2. Nak jual memang sayang sgt. Yerla, first car ok sentimental value sgt tinggi. Beli dgn duit gaji kau sendiri (even pakai loan) ok not from PaMa. But I'm not happy! Nanti jual jerla kereta tu. Car is not appreciated in value pun. Cuma rugi sikit la. But its ok as long as I'm happy! Nasib baik aku tak buat loan rumah. Kalau tak memang menghambakan diri lagi la dekat bank tu sekarang ni. Phew!

3rd point. Start end of Feb aku dah pindah tinggal dgn husband dekat KL in which cost of living sgt tinggi. Semua member/akak2 ofis nasihat aku benda ni sebelum aku resign. Benda ni boleh jadi punca masalah rumahtangga. Memang aku tau and i am aware of it. Tapi kalau emosi kau tak stabil balik kerja lambat dari husband kau pastu nak layan husband kau lagi. Aku boleh gila. Serius. Otak penat badan penat. Emosi tak stabil. Better aku resign for the sake of my little family. Yang penting husband aku redha. Thank u sayang sebab faham saya. 

Setiap hari balik kerja mesti merengek kat husband nak resign nak resign.. Kesian dia. Sampai dia cakap resign jerla. Insha Allah dia mampu tanggung aku. Aku tanya dia redha tak aku resign. He said yes. 

25hb aku ponteng kerja. Dah malas nak kerja. Sebab dah tekad nak resign kan. Apa pun aku sanggup. 26hb pagi aku whatsapp bos bagitau aku nak resign. Whatsapp je skrg ni. IT sangat. Haha! Petang tu aku pergi office submit notis berhenti kerja. Kena ceramah jugak la dgn semua officemate. Tapi aku dgr tak dgr je. Aku kan dah tekad! Bos pun tak boleh ckp apa. Sebab this is my decision. 

Masa tu ringan gila kepala rasa. Macam terlepas beban atas bahu. Ini yg aku cari.

Bumi Allah ni luas. Percayalah rezeki Dia ada di mana2. Hidup ni cuma sekali. Aku cuma nak hidup bahagia and buat apa yg aku nak selama ni. Perniagaan sendiri. InshaAllah, semoga dipermudahkan. 

Tapi yg tak best kena bayar 1 month salary! Huwaaa!! Sebab within 24hours. Tapi takperla. Ini yg aku pilih and aku dah tekad. 

Let me live my life the way I want to. 

Regards,
Proud Ex-Banker

No comments: