May 15, 2014

Bisnes Online - Dulu dan sekarang

Hola,

2 minggu ni agak busy. Tapi takderla busy sangat pun rasanya. Sampai terlupa kewujudan blog ni. Giteww!

Since dah tak kerja ni, aku nak start balik online business mcm aku buat time study and before kerja dulu. Sebulan gak la fikir nak bisnes aper. Tanya husband susah mesti nak detail plan. Nyampah betul. Aku rasa nak buat sonok2 jer dulu, malas nak serius sangat. Sebab aku cepat bosan dgn satu benda. Muahaha!

So, fikir2 nak jual shawl lah. Sebab aku rasa tu jer yg aku boleh and aku alert. Sebab aku sendiri pun pakai shawl so senang nak keep update. And importantly, aku ada experience. Hehe! 

Dulu aku jual tudung kat blog. Nama Boogie Shawl. Haha! Ntahpaper jerla nama aku letak. Tak komersial langsung. Tapi yerla time tu pun tak matured lagi konon nak letak nama funky la sikit. Actually Boogie tu nama chat aku zaman MIRC dulu. So malas nak pecah kepala fikir and time tu pun part time jer, letak jerla Boogie Shawl. Siap register CCM kau! Baru la orang yakin nak beli dgn kita. 

Aku buat bisnes tu 2 tahun jer dari 2009 - 2011.. Dah start keja dah takder masa nak beli stock, nak amik gambar sumer, last2 aku stop mcm tu jer.. Tapi yg best ada lagi regular customer yg msg tanya takder stock baru ker, dah tak jual ker.. Rasa terharu jer time tu sebab yerla, rasa bisnes aku macam cikai jer tapi ada gak orang yg setia nak beli. Alhamdulillah rezeki Allah nak bagi. 

So sekarang memang rasa susah sangat nak start balik. Kadang2 nak give up pun ada. Especially sekarang ni dah berlambak online shop yg jual shawl. Dulu takder Instagram. Sekarang senang amik gambar bodo2 jer trus upload kt Insta. Dulu nak kena amik gambar cantik2 orang suka tengok and tertarik nak beli. Sekarang dah banyak medium untuk berniaga. Semua terpulang kat diri sendiri. Tepuk dada tanya selera!

Bukan senang nk mulakan bisnes, nak cari customer, especially first customer. Mau lompat sampai ceiling bila ada orang order nanti. Orang baru tanya2 jer dah bedebor. Haha! Tapi aku yakin dengan rezeki Allah. Cuma cepat atau lambat jer. Yang penting, USAHA!



Fighting Nana!

2 comments:

Unknown said...

betul2 bukan senang..byk sgt tipu helahnyer

Izzati Amira said...

setuju. yang penting kita kena usaha.. rezeki tak datang sendiri.. (: